افراد مبتلا به دیابت کمتر متوجه ی علایم فیبریلاسیون دهلیزی می شوند

12 نوامبر 2021- به گفته محققان، افراد دیابتی مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی، کمتر متوجه علائم اختلال رایج ریتم قلب می شوند. آنها همچنین در معرض خطر بالاتری از عوارض جدی این بیماری هستند.

دکتر Tobias Reichlin، عضو تیم تحقیق از بیمارستان دانشگاه برن در سوئیس، گفت: این مسئله قابل توجه است که متوجه شویم بیماران مبتلا به دیابت، علائم فیبریلاسیون دهلیزی را کمتر تشخیص می‌دهند.

وی افزود: عدم تشخیص این علائم ممکن است منجر به تأخیر در تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی و در نتیجه عوارض بیشتری مانند سکته شود. یافته‌های ما این سوال را مطرح می‌کند که آیا بیماران مبتلا به دیابت باید به طور معمول از نظر فیبریلاسیون دهلیزی غربالگری شوند.

فیبریلاسیون دهلیزی می‌تواند منجر به لخته شدن خون، سکته مغزی، نارسایی قلبی و سایر عوارض مرتبط با قلب شود. دیابت نوع ۱و ۲از جمله بیماری‌های مزمن هستند که خطر ابتلاء به اختلال ریتم قلب را افزایش می‌دهند، بنابراین محققان تصمیم گرفتند تفاوت علائم و عوارض فیبریلاسیون دهلیزی را در بین افراد مبتلا و بدون دیابت با هم مقایسه کنند.

این مطالعه شامل بیش از ۲۴۰۰بیمار مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در سوئیس با میانگین سنی حدود ۷۴سال بود که حدود ۱۷درصد مبتلا به دیابت بودند.

در مقایسه با افراد بدون دیابت، بیماران مبتلا به دیابت ۲۵درصد کمتر احتمال دارد علائم شایع فیبریلاسیون دهلیزی مانند تپش قلب سریع را تشخیص دهند. آنها همچنین سه برابر بیشتر در معرض فشار خون بالا بودند؛ ۵۵درصد بیشتر احتمال دارد که دچار حمله قلبی شوند؛ حدود دو برابر بیشتر در معرض نارسایی قلبی و ۳۹درصد بیشتر احتمال دارد که دچار سکته ی مغزی شوند؛ و ۷۵درصد بیشتر احتمال دارد که دچار اختلالات شناختی یا ذهنی شوند.

در مورد معیارهای کیفیت زندگی، محققین دریافتند که فیبریلاسیون دهلیزی بر تحرک، مراقبت از خود و فعالیت های عادی افراد مبتلا به دیابت تأثیر منفی بیشتری می گذارد. دکتر پراکاش دیدوانیا، استاد پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو، گفت: این یافته‌ها نشان می‌دهد که افراد مبتلا به دیابت که همچنین از فیبریلاسیون دهلیزی رنج می برند، با وجود داشتن بیماری‌های دیگر مرتبط با قلب، کمتر احتمال دارد علائم مرتبط با فیبریلاسیون دهلیزی را تجربه کنند.

او گفت: با در نظر گرفتن این مشاهدات جدید، همراه با عواقب جدی عدم تشخیص به موقع این ضایعه، به نظر عاقلانه می‌رسد که غربالگری بیماران مسن‌تر مبتلا به دیابت را از نظر فیبریلاسیون دهلیزی در نظر بگیریم تا در صورت لزوم، هر چه سریعتر درمان را برای این افراد آغاز کنیم.

منبع:

https://www.everydayhealth.com/diabetes/people-with-diabetes-less-likely-to-notice-symptoms-of-atrial-fibrillation/